Eén van de mogelijkheden van een Synology NAS is het draaien van een eigen mailserver met de Synology Mail Server package. Beschikt u over een eigen domeinnaam dan is het dus mogelijk om email direct op de NAS te laten afleveren. Computers, smartphones etc. verbindt u dan met de Synology om de mail te lezen. Daarnaast heeft Synology ook nog Mail Station in de aanbieding. Dit is een webmail interface voor de eigen mailserver op basis van Roundcube.
Een van de valkuilen bij het draaien van een eigen mailserver, is dat de NAS niet altijd online zal zijn. Een storing bij een provider, stroomuitval, noem maar op, soms is de NAS niet toegankelijk. Als dit niet ondervangen wordt zal een mail die op dat moment naar u verstuurd wordt niet aankomen. De afzender krijgt dan een foutmelding. Dit is te voorkomen door een zogenaamde fallback server. Dit is een server waar op teruggevallen wordt als de hoofd mailserver tijdelijk niet beschikbaar is. Als de hoofd server weer online komt zal de fallback server de mail alsnog afleveren bij deze hoofdserver. Een fallback server dient uiteraard elders te draaien, zoals bij uw domein registrant, mits deze dit als dienst aanbiedt. Gelukkig is het ook mogelijk met een gratis online dienst. Hieronder de uitleg hoe MailServer en MailStation in te stellen inclusief gebruik van deze fallback server.
Nodig voor de Synology Mail Server
- Synology NAS
- Eigen domeinnaam
- Een vast IP adres voor uw internet verbinding, óf een DDNS domein (DSM > Configuratiescherm > DDNS)
- Toegang tot DNS instellingen van de domeinnaam
- Kennis van portforwarding (dit is voor elke router anders, zie o.a. portforward.com voor hulp)
- Liefst een geldig beveiligingscertificaat voor uw domeinnaam. Zie hier voor onze tutorial.
Voorbereidingen
Om te beginnen moeten we zorgen dat de NAS via de juiste poorten toegankelijk is van buitenaf. Een volledig overzicht van poorten staat hier online. Voor deze tutorial gaan we er vanuit dat u geen POP3 wilt gebruiken, dus we hebben poort 25, 143 en 993 nodig.
Deze drie poorten stuurt u in de router naar uw NAS. Voor hulp kunt u gebruik maken van de website PortForward.com of gebruik maken van de in DSM ingebouwde Router Configuratie in DSM > Configuratiescherm.
Mailserver installeren, voorbereiding NAS
Voor deze handleiding gaan we uit van DSM 4.2 beta, omdat de final elk moment kan uitkomen. De installatie in DSM 4.1 is nagenoeg identiek, alleen Package Center ziet er anders uit.
Ga naar DSM > Package Center > Hulpprogramma’s en installeer Perl. Het zou kunnen dat dit in DSM 4.1 niet noodzakelijk is. Feedback hierop is welkom.
Hierna installeert u via tabblad Zakelijk zowel Mail Server als Mail Station.
Open nu via het DSM Startmenu de Mail Server package.
Indien u de Gebruiker basismap functie nog niet aan heeft staan zult u de vraag krijgen om dit in te schakelen. Dit is noodzakelijk voor de werking van Mail Station omdat de mail in een verborgen map in uw Home share zal worden opgeslagen.
Nadat Gebruiker basismap is ingeschakeld opent de Mail Server.
We nemen hieronder stap voor stap de instellingen door.
Het tabblad SMTP is eigenlijk het belangrijkste.
We stellen dit zo in dat uitgaande mail vanaf de NAS via (relay) de SMTP server van uw internetprovider wordt verstuurd. Mails vanaf onbekende SMTP servers (zoals uw NAS) worden namelijk eerder als spam aangemerkt.
- Vink SMTP inschakelen aan
- vul uw domeinnaam in bij Domeinnaam
- Schakel SMTP-SSL in
- Schakel SMTP Relay in.
- Vul bij Server de SMTP server van uw internet provider in zoals door uw provider verstrekt
- Vul bij Poort 25 in tenzij door uw internet provider anders vermeldt.
- Zet een vinkje bij Altijd een beveiligde verbinding gebruiken.
Controleer eventueel uw instellingen met het screenshot hieronder.
Indien u meerdere domeinnamen gebruikt met uw NAS kunt u dit instellen met de knop Extra domein.
Het staat nu zo ingesteld dat wanneer er mail wordt gestuurd naar admin@uwdomeinnaam.nl, deze in de mailbox van admin terecht komt. Hetzelfde voor andere users op uw NAS. Heeft u een user ‘pietje’ dan wordt mail aan pietje@uwdomeinnaam.nl afgeleverd in de postbus van gebruiker pietje.
Het is ook mogelijk om aliassen in te stellen. Zo kunt u andere mailadressen toekennen aan gebruikers. Elk alias werkt met alle domeinnamen die u met de NAS gebruikt.
In het voorbeeld willen we dat mail aan bjorn@mijndomeinnaam.nl wordt afgeleverd in de admin postbus, en u wilt wellicht dat pietje mail ontvangt op piet@uwdomeinnaam.nl
Klik op Maken en vul bij Aliasnaam in wat u voor het apenstaartje (@) wilt in het mail adres. Vink daaronder de gebruiker(s) aan waar de mail naartoe moet.
Als u dit opslaat met OK ziet u een nieuwe regel in het overzicht. Mail aan bjorn@mijndomeinnaam.nl en bjorn@mijntweededomeinnaam.nl worden nu dus in de postbus van admin afgeleverd.
Op tabblad IMAP/POP3 schakelen we IMAP en IMAP SSL in.
Op tabblad Spamfilter kunt u beide vinkjes inschakelen. Mail die herkend wordt als spam wordt gemarkeerd door *****SPAM***** voor het onderwerp te zetten.
Hiermee is de Mail Server ingesteld en klaar voor het ontvangen van mail. Nu moeten we nog zorgen dat de mail daadwerkelijk bij de NAS terechtkomt. We beginnen met het zorgen voor de fallback optie. Roller Network biedt als ‘lite’ dienst een gratis fallback server voor persoonlijk gebruik. Ze houden mail 21 dagen vast, maximaal 100MB. Afleverpogingen doen ze op een steeds verdubbelend interval beginnend bij 15 minuten.
Ga om te beginnen naar https://acc.rollernet.us/register.php en maak een account.
Nadat u uw account heeft aangemaakt en heeft geverifieerd met de code die u per mail ontvangt logt u in. U ziet vervolgens onderstaand scherm.
Ga naar MAIL SERVICES > Mail Domains.
Hier kiest u als service Secondary MX.
In het daaropvolgend scherm vult u uwdomein.nl (dus zonder www of iets dergelijks) in en u klikt Submit.
Het domein zal nu zichtbaar zijn in onderstaand overzicht. Voeg op deze manier eventueel andere domeinen ook toe.
Ga vervolgens naar MAIL SERVICES > Handling Options > Valid User Table.
Kies het domein wat u wilt instellen en zet de Default Action op Allow en sla dit op.
Vervolgens moeten we de DNS instellingen van uw domeinnaam gaan opgeven. Dit kunt u doorgaans zelf doen via de website waar u uw domeinnaam hebt geregistreerd. Dit is per registrant verschillend. Indien u hierbij hulp nodig heeft kunt u contact opnemen met deze registrant.
Zorg in ieder geval dat er een zogenaamd A of CNAME record is voor *.uwdomeinnaam.nl, www.uwdomeinnaam.nl en @.uwdomeinnaam.nl (dat laatste staat in feite voor uwdomeinnaam.nl zonder subdomein). Een A record gebruikt u als u een vast IP adres heeft, en een CNAME record gebruikt u als u een DDNS domein heeft.
Daarnaast stelt u 3 MX records in: uwdomeinnaam.nl met prioriteit 10, en mail.rollernet.us en mail2.rollernet.us beide met prioriteit 20.
Alles zou nu moeten werken, dus we kunnen gaan testen. Stuur hiervoor vanaf een ander mail adres een mail naar uwnaam@uwdomeinnaam.nl. Soms duurt het overigens even (tot maximaal een paar uur) voor uw DNS wijzigingen worden verwerkt. In de meeste gevallen is dit echter nagenoeg realtime.
Open vervolgens via het DSM Startmenu de Mail Station package.
U komt nu in de webmail terecht waar u inlogt met uw DSM inloggegevens. Met een beetje geluk treft u daar het testbericht aan.
Nu willen we natuurlijk ook de fallback server testen. Hiervoor moet de NAS even onbereikbaar zijn. De makkelijkste manier is de netwerkkabel uit de NAS te trekken, maar u zou ook het MX record naar uw NAS kunnen wijzigen in iets onzinnigs. Stuur vervolgens weer een mail naar uwnaam@uwdomeinnaam.nl
Log nu weer in bij rollernet.us en kijk bij MAIL SERVICES > Queue Status.
Als het goed is staat er nu achter uw domeinnaam een 1 onder mail of mail2. Soms duurt het een paar minuten, dus het kan zijn dat u de pagina een keer moet herladen.
Als er nu inderdaad een 1 staat is de mail inderdaad netjes aangekomen bij de fallback server, en klikt u de netwerkstekker weer in de NAS of past u uw MX record weer aan.
Grofweg 15 minuten nadat de mail verzonden is zal Rollernet de mail afleveren bij uw NAS. U kunt dit ook forceren door Deliver Now te klikken, maar dat is voor de test natuurlijk niet handig.
Uiteraard moeten we ook even testen of mail verzenden vanaf uw NAS werkt. Hiervoor moeten we wel eerst even in de webmail naar Instellingen > Identiteiten om daar een identiteit toe te voegen dmv. de + onderin. Vul hier uw gegevens in met uwnaam@uwdomeinnaam.nl als mail adres (afzender dus). Indien u meerdere domeinnamen en aliassen gebruikt kunt u deze hier allemaal als identiteit aanmaken. Deze zullen vervolgens als afzonderlijke afzenders beschikbaar komen.
De gebruiker@localhost identiteit kunt u verwijderen (maar pas nadat u minimaal 1 andere identiteit heeft aangemaakt).
Ga vervolgens weer terug naar het hoofdscherm van de webmail en maak een mail aan en stuur deze naar een ander adres dat niet op de NAS gehost wordt. Anders zou de boel wel eens intern afgevangen kunnen worden en test u feitelijk niets. Heeft u geen ander adres, ga dan naar 10minutemail.com voor een tijdelijk mail adres (overigens enorm handig bij het aanmaken van accounts op obscure websites).
Als alles goed is gegaan komt de mail keurig in uw andere mailbox aan.
Om nu de uwnaam@uwdomeinnaam.nl account toe te voegen aan uw mailprogramma’s heeft u de volgende gegevens nodig:
- imap server: uwdomeinnaam.nl
- gebruikersnaam: uw DSM gebruikersnaam. In het voorbeeld admin
- Wachtwoord: het bijbehorende wachtwoord van deze DSM gebruiker
- SMTP Server: uwdomeinnaam.nl
- Zet ‘gebruik identiteitscontrole’ voor SMTP aan
- gebruikersnaam en wachtwoord hetzelfde als hierboven.
Gelukt? Laat u het weten in een reactie?
Hieronder als voorbeeld de instellingen voor Apple mail.
C’est tout!
Hélemaal goed!
Dat ziet er goed uit ! Alleen nog 1 vraag, heb je voor secure SMTP niet poort 465 nodig ?
Ziet er goed uit!
Perl en Mailstation gebruik ik niet, alleen Mailserver.
En die twee spam opties heb ik daar uitgezet, voldoen niet echt.
Dat *****spam***** voor een bericht begrijp ik wel en als het geen spam is kan ik het op een iPad en iPhone niet openen.
De check met de blacklist is redelijk onzinnig. Echte spam blijft komen terwijl er vorige week een Google mailserver op de zwarte lijst stond en niemand met een Gmail adres kon mij meer mailen.
Fallback dit weekeinde een testen
@Alwin: secure kan ook via poort 25.
@Robert Koopman: Ik gebruik zelf eerlijk gezegd een handmatige installatie van Roundcube als webmail client (omdat je dan 0.9.0 beta kunt draaien), maar dat is iets te ingewikkeld voor ’t blog denk ik 😉
bedankt voor je uitleg. krijg alleen de fallback server niet goed. heb de nas onbereikbaar gemaakt voor een half uur. daarna meerdere mailtjes verstuurd vanaf een ander mailadres. in dat half uur vaak gekeken of de “Queue Status” veranderde… maar helaas. toen ik na het half uur de nas weer online bracht kwamen wel alsnog de mailtjes aan die had verstuurd. doe ik iets fout?
@Niels: Heb je de DNS instellingen wel aangepast?
Hoi Bjorn,
Ik heb helaas nog geen ddns domein en geen vast ip-adres. Ik ben dus op zoek naar een ddns domein ……. maar waar moet ik op letten bij zo’n provider? Ik lees veel verwijzingen naar dyndns maar die heeft ook een aantal verschillende pakketten …. welke moet ik dan nemen. Kun je een paar tips geven svp?
@Bart: Je kunt via de Synology een DDNS account aanmaken bij Synology zelf. Gratis en voor niets. Configuratiescherm > DDNS.
Hoi Björn,
Die heb ik al alleen ik kom niet door het instellen van het beveiligingscerftificaat heen omdat men daar zegt dat ik geen eigenaar ben van synology.me! Daarom dacht ik dat ik beter op zoek kon gaan naar een eigen domeinnaam met DDNS…… ik ga eerst eens proberen of het zo lukt. Dank je (klopt dat overigens van dat beveiligingscertificaat?)!
Een eigen domeinnaam met DDNS is niet nodig. Je hebt alleen een eigen domeinnaam nodig, en bij de DNS instellingen van die domeinnaam maak je een zogenaamd CNAME record naar jouwnas.synology.me. Hierdoor wordt jouwdomein.nl gelinkt aan je synology.me DDNS adres.
Nu snap ik hem. Supersnelle reactie van je! Ik heb een domein aangevraagd en ga het vanavond uitproberen. Echt geweldig bedankt!
@Bart: graag gedaan hoor 🙂
Maar in het begin werkte de DDNS service van Synology niet fijn, viel redelijk vaak uit.
Ik had al zoiets bij Dyndns.com en heb dat nu zo gelaten.
SMTP mail verzenden doe ik daar nu ook, sinds de SMPT van UPC (mijn provider) meer dan 24 uur uit de lucht was…..
Hoi Björn,
Ik krijg het helaas niet aan de praat……. Ik heb wel wat vragen, hopelijk kan je/iemand me verder helpen:
Ik heb een domein bij antagonist.nl -> daar loop ik morgen die Mx-records en CNAME nog mee door als het dan nog niet werkt.
Mijn internetprovider is Ziggo.
1. Bij het instellen van de mailserver moet je neem ik aan de smtp-server opgeven van de domeinhost => mail.antagonist.nl of is dit nu smtp.ziggo.nl?
2. Bij domeinnaam heb ik enkel de domeinnaam ingevuld zonder “www.”ervoor. Ik hoef hier toch niet de ddns-> mijnnas.synology.me voor te gebruiken?
Ik heb al een keer mailserver, mailstation en perl verwijderd en weer opnieuw geinstalleerd waarom het niet werkt daar kom ik niet achter. Wat zou de reden kunnen zijn?
Groeten,
Bart
1. antagonist.nl als domein met als relay server die van ziggo
2. Nee dit moet inderdaad antagonist.nl zijn.
Zolang de CNAME niet werkt werkt er uiteraard nog niets.
Ik zou voor verdere vragen even een bericht plaatsen op Synology-forum.nl, dat is een wat makkelijker platform voor support.
Ik krijg alleen een werkende fallbackserver bij Rollernet als ik een een bepaalde gebruiker toevoeg in de Valid User Table. In de instructie staat daar daar niets over vermeld of ik moet een Catch-all account willen. Is dat zinvol om nog ‘ns te benadrukken of doe ik iets verkeerd?
Erg duidelijke handleiding. Was er zelf al eens aan begonnen, maar kwam er toen niet uit.
Nu is het me in een uurtje gelukt! Mijn Synology wordt steeds handiger. Bedankt!
Hoi Björn,
Het lukte maar niet (zie hierboven) en had het opgegeven ….. Opnieuw begonnen en nu draait het als een zonnetje.
Dank voor deze mooie handleiding!
Groeten,
Bart
“Kies het domein wat u wilt instellen en zet de Default Action op Allow en sla dit op.”
Ik ga hier uit van allow all. Dan hoef je dus geen users meer op te geven. Je kunt hier natuurlijk een beetje mee spelen, maar het lijkt mij in de praktijk niet echt nodig voor een prive situatie.
Heb de mailserver met fallback werkend, krijg alleen geen mail binnen als ik op mijn intern netwerk ben, alleen vanaf bijv. 3g wel
Ook outlook op een pc op het interne netwerk krijg ik niet werkend. Is hier een oplossing voor?
Goedemiddag!
Helaas krijg ik het SSL gedeelte niet werkend. Ik heb inmiddels gmail als SMTP server in gebruik, dat werkt goed.
Inkomende mail: werkt niet middels SSL. Als ik dit van poort 143 naar 993 zet met SSL ingeschakeld, krijg ik de melding dat de server dit type versleuteling niet ondersteund. Ik heb gedaan:
– Vinkje aangezet bij IMAP SSL
– Poort geforward in de router
Vreemd dat hij dat niet pakt, niet? Heb je een idee wat ik fout kan hebben gedaan?
Goedemiddag,
Heb inkomende mail over SSL inmiddels gefixt (lag aan Outlook), maar uitgaande mail over SSL heb ik nog niet werkend. Daar ook de poort geopend, vinkje gezet bij SSL en poort 25 in gebruik. Als ik SSL aanzet geeft hij een foutmelding dat de server het type versleuteling niet ondersteund. (Ik haalde in de vorige post 2 dingen door elkaar. Het probleem met inkomende mail was dat het wel werkte zei Outlook, maar dat er geen mail op binnenkwam. Dat is inmiddels verholpen.)
Ik hoop dat jullie kunnen helpen.
Alvast bedankt!
Bedankt Björn ! Het werkt perfect !
Halo Björn,
Ik heb de mailserver aan de praat gekregen.
Echter is het zo dat iedereen die mij een mail stuurt een automatische reply ontvangt met de melding dat de mail niet afgeleverd kon worden aan de geadresseerde.
Terwijl ik de mail wel heb ontvangen.
Ik heb de automatisch gegenereerde mail hieronder geplaatst maar heb wel overal de namen verwijderd.
(expanded from ):
unknown user: “………..”
Reporting-MTA: dns; ……………..com
X-Postfix-Queue-ID: 5FD73A27D9
X-Postfix-Sender: rfc822; …………@gmail.com
Arrival-Date: Sun, 19 May 2013 16:15:11 +0200 (CEST)
Final-Recipient: rfc822; ………@…………..com
Action: failed
Status: 5.1.1
Diagnostic-Code: X-Postfix; unknown user: “……….”
Tevens is het mij ook niet gelukt om een mail account toe te voegen aan mijn postbussen op mijn mac.
Ik heb alle instructies precies opgevolgd zoals jij hierboven hebt omschreven,
Helaas krijg ik de melding: IMAP server reageert niet. Controleer de netwerkverbinding en of de servernaam correct is.
Kun jij mij helpen hiermee?
Bij voorbaat dank.
Met vriendelijke groet,
Manolo
Dit ziet er erg mooi uit, en ik ben van plan dit op mijn Synology te gaan instellen.
Wat ik echter graag wil weten is of dit het ‘beruchte’ Apple Mail probleem (het om de haverklap vragen naar het wachtwoord van een bepaald email-account) oplost (zie o.a. https://discussions.apple.com/thread/3106273?start=0&tstart=0).
Momenteel gebruik ik Gmail als SMTP server, maar dat lost het Apple Mail probleem niet op, dus dacht ik dat een eigen mailserver op de Synology NAS misschien een oplossing is.
Kan iemand dat bevestigen?
Toon,
Ik zou niet weten waar je probleem ligt. Dankzij de beschrijving van Bjorn draait de server met fallback al een tijdje en lees die ook zonder bijzonderheden uit op zowel een macbook, als een mac mini met Apple Mail. Een keer instellen en draaien maar. Waar ligt exact je probleem?
Rene,
Het probleem dat ik ondervind (en heel veel Apple Mail gebruikers) is dat Apple Mail om de haverklap vraagt om je wachtwoord voor je email-account. Dit is bij velen dus een bekend probleem dat als een bug van Apple Mail beschouwt mag/kan worden. Dezelfde accountgegevens invoeren in bijvoorbeeld Outlook 2011 (Mac) geeft namelijk geen enkel probleem. Waar het precies in zit weet ik ook niet, maar het schijnt te maken te hebben met de manier waarop Apple Mail communiceert met de SMTP server.
Wat ik mij dus afvroeg is of dit probleem verholpen is wanneer je een eigen mailserver draait. Maar eerlijk gezegd betwijfel ik dat.
Dat Apple Mail probleem, is dat op de iMac?
Op iPad en iPhone herken ik die problemen namelijk totaal niet.
Draai hier Mail Server naar volle tevredenheid zonder problemen.
Toon,
Ik bied je graag, als mede-Applegebruiker aan, nadat je de server ingesteld hebt, je Applemail stap-voor-stap in te stellen, desnoods een op een, los van dit Forum. De gestelde problemen heb ik nog niet eerder meegemaakt en het zou zonde zijn als je dit probleem blijft houden. Eenmaal instellen is voldoende (ook voor de Synology-server) en hoeft niet nog ‘ns ingevoerd te worden. Apple-mail werk prima, alhoewel het wel jammer is dat ze de Exchangemogelijkheid onbruikbaar gemaakt hebben voor oude versies
Hoi Bjorn,
Geweldige tutorial, helaas werkt het bij mij niet helemaal.
Ik ontvang wel mail, maar bij verzenden krijg ik een foutmelding:
This is the mail system at host ***.
I’m sorry to have to inform you that your message could not
be delivered to one or more recipients. It’s attached below.
For further assistance, please send mail to postmaster.
If you do so, please include this problem report. You can
delete your own text from the attached returned message.
The mail system
: mail for mail.***:25 loops back to myself
Reporting-MTA: dns; ***
X-Postfix-Queue-ID: 94E2215C0C78
X-Postfix-Sender: rfc822; Mike@***
Arrival-Date: Thu, 27 Jun 2013 22:23:38 +0300 (EEST)
Final-Recipient: rfc822; hezemans@***
Action: failed
Status: 5.4.6
Diagnostic-Code: X-Postfix; mail for mail.***:25 loops back to myself
Return-Path:
Received: by *** (Postfix, from userid 783)
id 94E2215C0C78; Thu, 27 Jun 2013 22:23:38 +0300 (EEST)
X-Spam-Checker-Version: SpamAssassin 3.2.5 (2008-06-10) on ***
X-Spam-Level: ***
X-Spam-Status: No, score=3.5 required=5.0 tests=ALL_TRUSTED,TVD_RCVD_IP,
TVD_RCVD_IP4 autolearn=no version=3.2.5
Received: from 192.168.1.101 (localhost [127.0.0.1])
(Authenticated sender: admin)
by *** (Postfix) with ESMTPA id DE13415C0C3C
for ; Thu, 27 Jun 2013 22:23:36 +0300 (EEST)
MIME-Version: 1.0
Content-Type: text/plain;
charset=UTF-8;
format=flowed
Content-Transfer-Encoding: 7bit
Date: Thu, 27 Jun 2013 21:23:35 +0200
From: Mike Hezemans
To:
Subject: ffff
Message-ID:
X-Sender: Mike@***
User-Agent: Roundcube Webmail/0.4.2
Enig idee wat ik fout doe?
Ik heb een domein bij mijn domein.nl zonder email pakket.
bvd Mike
Heb je per ce een geldig beveiligingscertificaat nodig voor de NAS of werkt mail server ook zonder eventueel?
En wat moet je hebben om je mailserver met POP3 in te kunnen stellen?
Ik heb alle benodigdheden behalve een geldig beveiligingscertificaat.
Halo Björn,
Hier kan ik het allemaal wel instellen op de Nas en in Outlook, maar als ik vanaf een andere pc mail naar het e-mail adres dat via de nas zou moeten lopen, ontvang ik niks.
Ook geen foutmeldingen.
Weet je misschien wat er mis zou kunnen zijn? Ik word er een beetje wanhopig van.
Mooie uitleg; met name de fallbackserver.
Ik vraag mij alleen af hoe je een alias kunt aanmaken voor specifiek een subdomein. Ik heb bijvoorbeeld twee websites op mijn Synology draaien. Hoe kan ik dan info@subdomein1.nl en info@subdomein2.nl aanmaken? Het alias is in beide gevallen namelijk “info”.
Hoi Bjorn,
Mooie uitleg, heb alles ingesteld maar krijg geen mails binnen, verzenden lukt wel prima. Lijkt alsof de mailserver niet werkt alle testmails komen bij de falback server van rollernet terecht. Als ik verbinding test in routerconfiguratie krijg stevast mislukt bij Mailserver poort 25. Wat kan ik hieraan doen?
Bedankt
Hallo Bjorn,
Zoals Timo ook al vraagt ben ik ook erg benieuwd naar de mogelijkheid om bijvoorbeeld twee maal een info adres aan te maken en deze aan een specifiek domein te koppelen. Is dit mogelijk? bv. info@domein1.nl en info@domein2.nl
Gr
Mark
Heb de mailserver met fallback werkend, krijg alleen geen mail binnen als ik op mijn intern netwerk ben, alleen vanaf bijv. 3g wel
Ook een pc op het interne netwerk krijg ik niet werkend. Is hier een oplossing voor?
gr,
gerwin
Hoi Gerwin,
Dit is een probleem wat ik ook had, dit kun je oplossen door je hosts file aan te passen. Zoek op Google maar eens naar hosts file aanpassen, hiermee verwijs je de browser naar jouw eigen webserver.
Succes
Timo, Mark, kijk hier eens naar :
http://steffankarger.nl/2012/02/09/advanced-synology-mail-server/
Hallo,
Dit werkt bij mij ook perfect.
Maar is het mogelijk om op de mailserver 2 verschillende domeinen te ontvangen.
Ik bedoel dan wel appart.
Dit komt omdat ik verschillende site’s heb op mijn NAS en zij gebruiken allemaal als mail info@mijndomein.be
Maar die mails moeten van elke domein naar een andere persoon. En met de oplossing van hierboven lukt dat niet. Alle info@ komen in dezelfde mail terecht.
Hoi Bjorn,
ik heb zoals een aantal andere hierboven het probleem dat mijn binnenkomende mail niet werkt. de rest werkt wel en ook in mijn fallback zie ik de mail verschijnen. hij kan hem alleen niet doorzetten naar mijn eigen server. nu word er gesproken over een hosts file aanpassen alleen hier kom ik niet uit. heb jij toevallig een oplossing voor dit probleem?
zou het te maken kunnen hebben dat deze how to is geschreven op een oudere versie van dsm dan waar wij nu op draaien?
gr nico
Wel mail versturen, echter niet ontvangen?
Dat probleem had ik ook, ondanks de prima handleiding van Björn!
Wat blijkt, XS4ALL heeft uit beveiligingsoverwegingen standaard poort 25 dicht staan. Dit is heel eenvoudig aan te passen in Service Centre door het poort beveiligingsniveau aan te passen maar niveau 2 (i.p.v. 3).
Kan ik nu het Gratis SSL certificaat gaan valideren 😉
Heb e.e.a. al een jaartje of twee werkend met een eigen domein etc…..vanaf gisteren lukt het echter niet meer om via mailstation2 bijlagen toe te voegen? Iemand daar ervaring mee? Het vreemde is dat het toevoegen van een bijlage via de Iphone wel lukt. (met zelfde mailadres uiteraard en instellingen van mailserver op de synology). De mail inclusief bijlage is vervolgens ook in de Sentmap te vinden. Idem, doorsturen van mails met bijlagen lukt ook? Is dus puur het uploaden van een bestand in een nieuwe mail vanuit mailstation2 zelf.
Hallo,
Ik ben zojuist bezig met een mailserver op te zetten via de synology
ik heb een account bij dyndns mijn websever en inkomende mail komt wel binnen
maar ik ben al een tijdje bezig om de uitgaande mail in orde te krijgen
mijn provider is ziggo en de poorten staan open op 587 ik heb zowel met en zonder ssl geprobeerd en ook met smtp relay met smtp.ziggo.nl en ook mijn eigen domein.nl geprobeerd ik krijg zojuist een melding als ik een mail verstuur:
Mail Delivery System
weet iemand raad?
bedankt alvast
Ik heb de mailserver geinstaleerd, alles werkt ook met 2 domeinnamen en meerdere
mailaccounts, komen ook gescheiden binnen op outlook 2010.
In outlook 2010 gaan naar regels en waarschuwingen en daar de aanpassing doen.
Kan op mijn iphone als de 3G aan staat wel mail ontvangen, maar als ik de wifi aanzet
krijg ik een melding dat de gebruikersnaam en/of het wachtwoord onjuist zijn
Welke instelling moet ik doen om dit te verhelpen ?
Tot de volgende tekst kan ik het helemaal volgen en is het me ook gelukt:
“Vervolgens moeten we de DNS instellingen van uw domeinnaam gaan opgeven. Dit kunt u doorgaans zelf doen via de website waar u uw domeinnaam hebt geregistreerd. Dit is per registrant verschillend. Indien u hierbij hulp nodig heeft kunt u contact opnemen met deze registrant.”
Deze gegevens waar moet ik die gaan opgeven in rollernet of bij mijn dns instellingen waarbij ik mijn domein geregistreerd heb?
“Dit kunt u doorgaans zelf doen via de website waar u uw domeinnaam hebt geregistreerd.”
Niet bij rollernet dus, maar in de DNS van de partij (website) waar u uw domeinnaam heeft geregistreerd.
Ik heb bij mijn DNS settings 2 mx records aangemaakt mal.rollernet.us en mail2.rollernet.us met prioriteit 20. Dat is toch voldoende?
Hallo,
Ik ben alle stappen bijlangs gelopen alles werkt naar behoren behalve dat ik geen emails ontvang. Ik kan wel versturen en die komen ook netjes aan bij diegene waar ik hem heen stuur maar andersom lukt het niet.
Waar kan dit aan liggen?
Super tutorial! Het werkt bij mij in een keer.
Superhandleiding, ben evengoed nog behoorlijk aan het puzzelen geweest. Ik heb het meeste nu werkend!
het belangrijkste word weg gelaten.
1 waar worden mijn mails opgeslagen op mijn mailserver.
2 hoe lang?
3 ik wil ze backup op de nas niet in een of andere cloud of roller network. en als het kan zolang als ik wil niks 100 of 200 dagen zolang als ik wil.
dit zijn mails van klanten bestellingen en die moeten auto opgeslagen worden en dat mis ik in deze.
4 dan heb ik bij ipv ziggo.nl en strato.com emails hoe werk dat dan?
Ik had een vraag,
Om een mailserver op te bouwen via een nas.
Heb je dan alleen een domeinnaam nodig?
Of ook een Hostingpakket ivm smtp?
Gr. Willy.
Hi,
Geweldige handleiding. Ik kom alleen helemaal aan het begin vast te zitten. Ik heb mailstation geinstalleerd, maar als ik het probeer te openen dan krijg ik als message: Sorry, this package cannot be accessed when connected via Quickconnect.
Alleen…hoe moet ik dan connecten? Ik zal wel iets missen, maar dat is de enige wijze waarop ik een connectie kan maken, of niet?
Dank,
Jeroen